Samlende vision og strategisk retning

Kunden – et offentligt koncerncenter, som udvikler og leverer effektiv økonomistyring, data og indkøb – havde været igennem en række ændringer i både opgaver og på ledelsessiden.

Opgaven

Koncerncenteret havde i en længere periode arbejdet uden en fælles strategisk retning og ønskede i 2020 bistand til formulering af en langtidsholdbar vision for organisationen.

Visionen skulle udarbejdes i samspil med ledelsen og med inddragelse af centerets godt 300 medarbejderne.

TILGANG: inddragende proces

THOUGHTSTONE gennemførte en række interviews med ledere, medarbejdere og kunder. De gav viden om blandt andet koncerncenterets styrker, mulige veje til øget værdiskabelse, væsentligste udfordringer og udviklingsmuligheder samt fremtidige krav til organisationen.

Data fra de mange interviews blev sammenfattet i en analyse af den nuværende situation for organisationen; de fremtidige behov, centeret skulle leveres på; samt en bruttoliste over temaer med strategisk relevans for centerets arbejde.  

Analysen viste en betydelig spredning i synet på både mission, vision og vejen derhen. Der var med andre ord ikke kun behov for en overordnet vision, men en mere dybdegående strategi, der satte en klar retning for de kommende år og samtidig styrkede den fælles forståelse af missionen.

THOUGHTSTONE designede og faciliterede derfor et workshop-forløb, hvor chefer, medarbejdere og samarbejdsudvalg drøftede diagnosen, kategoriserede bruttolisten over strategiske temaer og omsatte det til en ny, fælles retning for organisationen.

LØSNING: strategiske temaer og hjælp til implementering

Resultatet blev en ny samlende vision for koncerncenteret, en tydelig missionsformulering og tre strategiske temaer som ledestjerner i centerets arbejde.

En formuleret strategi gør dog ingen forskel i sig selv. Kendskabet skal udbredes i organisationen og strategien skal omsættes til konkret handling.

Derfor designede og faciliterede THOUGHTSTONE et forløb, hvor ledelsen fik klarhed over både faldgruber i strategiimplementering og værktøjer til implementeringsarbejdet.

Forløbet skabte fælles fodslag om, hvordan organisationen skulle arbejde med implementeringen af den nye strategi. Med vores bistand blev der sammensat en portefølje af både større tværgående initiativer, korte designsprint og konkrete prøvehandlinger. 

RESULTAT

Arbejdet med implementeringen af den nye strategi og vision blev opdelt i både konkrete handlinger i de enkelte afdelinger og mere langsigtede indsatser. 

Koncerncenterets strategi har vist sig at langtidsholdbar. Nu, fire år senere, er strategien og visionen en integreret del af organisationen. Og centeret er nået langt i sin transformationsrejse for at levere værdi til koncernens ca. 40.000 ansatte.