Organisatorisk servicetjek med anbefalinger til at styrke forretningsudvikling

Dansk Standard er Danmarks standardiseringsorganisation, der arbejder for national og international standardisering. Standarder gør det nemmere at produktudvikle, producere og handle med hinanden på tværs af grænser. Hos Dansk Standard kan erhvervslivet få viden om og indflydelse på udviklingen af europæiske og internationale standarder.

I 2023 betød ændringer i ledelsesstrukturen og på direktionsholdet i Dansk Standard, at to nye direktører skulle onboardes. I den forbindelse ønskede Dansk Standard et eksternt blik på organisationen:

Hvad er de væsentligste samarbejdsflader i vores organisation og hvor godt virker de? Hvor godt understøtter den nuværende organisering vores opgaveløsning for kunderne? Hvor kan vi udnytte interne synergier bedre? Hvordan kan vi styrke forretningsudviklingen?

TILGANG
Samlet koncept for organisatorisk servicetjek giver ny viden

I THOUGHTSTONE gik vi til opgaven ved tappe ind i organisationens viden og dernæst strukturere, analysere og formidle resultaterne. 

Ledelsen, medarbejdere og kunder blev interviewet om udvalgte analysefelter som strategi, performance, udvikling, organisatoriske sammenhænge, interne processer mv. Svarene blev systematiseret og koblet til desk research af bl.a. Dansk Standards strategi, performancerapportering og gennemsnitsanciennitet.

Alle disse data blev syntetiseret, analyseret og samlet samles i en endelig afrapportering – en slags tilstandsrapport. Den indhol 21 anbefalinger til initiativer, som Dansk Standard kunne igangsætte for at løfte organisationen til næste niveau.

Sammen med ledelsen identificerede THOUGHTSTONE tre overordnede fokusområder for Dansk Standards videre organisationsudvikling.

De tre fokusområder blev derefter brugt som filter i direktørernes prioritering blandt de mulige udviklingsinitiativer.

RESULTAT
Konkrete anbefalinger til at løfte organisationen til næste niveau

Processen sikrede ledelsen et fælles indblik i organisationen og hvor den kunne styrkes. Samtidig fik ledelsen konkrete anbefalinger og sammenhængende initiativer til at komme videre med arbejdet.

”Samarbejdet med THOUGHTSTONE gav os et tydeligere, datadrevet indblik i vores organisation på en måde, hvor både ledere og medarbejdere blev inddraget. Det gav os et rigtig godt fælles afsæt for at komme videre med vores arbejde med at udvikle organisationen,” siger X, Head of Y