Strategi og kurs

Strategi og kurs handler basalt set om at besvare to spørgsmål, nemlig hvor vil vi gerne hen og hvordan ser vejen derhen ud? Strategiprocesser kan vedrøre en hel koncern, en organisation en afdeling eller et team. Spørgsmålene vil stadig være de samme.

Selve måden at arbejde med strategi og kurs bør dog tage afsæt i en række forhold omkring organisationen for at den bliver meningsfuld. Fx organisationens omverden, kultur, omfanget af behovet for forandring, den interne organisering osv. Som eksempel vil en topstyret strategiproces sandsynligvis have vanskelige vilkår for succes i en flad organisation med udpræget tradition for medarbejderinddragelse.

Et andet væsentligt spørgsmål er, hvad organisationen ønsker at opnå med processen. Er det fx en fælles retning i direktionen eller den øverste ledelse, eller skal den munde ud i en mærkbar ændret adfærd og kultur blandt medarbejdere? Svaret på dette spørgsmål vil præge udformningen af processen i væsentlig grad.

Der vil endvidere være forskel på, hvor dybt den enkelte organisation har behov for at gå. Ét sted kan behovet være en samlende vision, et andet sted nogle få strategiske pejlemærker og et tredje kan behovet være en fuldt udfoldet strategi med vision, pejlemærker og initiativer samt en plan for eksekvering.

THOUGHTSTONE bruger derfor ikke en fast skabelon eller tilgang i arbejdet med strategiprocesser, men tager i stedet afsæt i en række centrale spørgsmål, hvis svar udgør designkriterier for processen. Eksempler på spørgsmål er bl.a.

  • Hvad er det ønskede formål med strategiarbejdet?

  • Hvilken effekt skal det afstedkomme?

  • Hvilken rolle skal medarbejderne have?

  • Hvordan skal omverden og samarbejdspartnere inddrages?

Processen tilrettelægges altså sammen med organisationen. Det sikrer at forløbet passer ind i organisationens kultur og støtter op om det formål og de effekter, som organisationen ønsker at få ud af forløbet.